استراتژی سئو چیست

استراتژی سئو چیست؟ آموزش تدوین استراتژی سئو ۲۰۲۴

به طوری که اکنون بسیاری از نمونه‌های کلمات کلیدی، نشانه‌ای برای گوگل و موتورهای جستجو دیگر هستند. برخی از افراد عبارات بی‌ربطی را برای اینکار در نظر می‌گیرند، اما لازم به ذکر است که سرچ‌ها همواره مشابه کلمات شما نخواهند بود. بنابراین باید برای بخشی از کلمات کلیدی، از کلمه‌های اصلی استفاده کنید؛ اما لازم به ذکر است که اکتفا به این واژه‌ها کافی نیست! بلکه بهتر است که از عبارات مرتبط به محتوا هم برای کلمات کلیدی استفاده کنید. در نتیجه با تهیه فهرستی از موضوعات، می‌توانید مسیر محتوای خود را مشخص کنید.

وقتی یک راهنمای کامل منتشر می‌کنید، در واقع یک قلاب خوب انداخته‌اید. بر اساس تحقیقات به عمل آمده در Hubspot، اگر بارگذاری پیج شما بیش از سه ثانیه طول بکشد، 50 درصد از مشتریان بالقوه خود را از دست خواهید داد. اولین گام برای تدوین یک سئوی طبیعی، این است که وب سایت خودتان را داشته باشید. سئو فنی یا تکنیکال به قدری در پروسه استراتژی سئو حائز اهمیت است که میتوانید با آن در مقاله سئو تکنیکال یا فنی بطور کامل آشنا شوید. ما یک آژانس دیجیتال مارکتینگ تخصصی سئو وگوگل ادز با رویکرد پرفرمنس مارکتینگ هستیم.

در این روش موضوعی کانونی را به عنوان «ستون محتوا» (Pilar Content) در نظر می‌گیریم و محتواهای دیگر را به عنوان خوشه‌های این محتوای اصلی تولید می‌کنیم. تولید و انتشار منظم محتوای بهینه‌سازی شده در وب‌سایت بازدیدکنندگان بیشتری را برای وب‌سایت به همراه می‌آورد و شما را در فضای آنلاین بیشتر در معرض دید مخاطبان هدف قرار می‌دهد. بهینه‌‌سازی موتورهای جستجو به عنوان یکی از پایه‌های اصلی دیجیتال مارکتینگ مکمل فعالیت‌هایی است که در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات و بازاریابی محتوایی انجام می‌شوند. با کمک سئو در صفحه نتایج موتورهای جستجو در جایگاه بالاتری قرار می‌گیریم و در نهایت ترافیک و فروش بالاتری خواهیم داشت. برای بهتر بودن از رقبا، باید تصمیم بگیریم که در کدام زمین بازی کنیم (روی کدام کلمات کلیدی فعالیت کنیم) و چگونه نقاط ضعف خود را به نقاط قوت تبدیل کنیم.

همچنین ما محتواهایی تولید می‌کنیم که مخاطب را به سمت این کلمه کلیدی بکشاند و در این راه از بهینه‌سازی تصاویر برای موتور جستجو و به وجود آوردن یک استراتژی سئو نیز کمک می‌گیریم. یکی از الگوریتم های گوگل که وب سایت‌های تازه راه‌اندازی شده به‌شدت با آن مشکل دارند. اما گوگل بر اساس الگوریتم سندباکس ممکن است تصمیم بگیرد تا محتواهای آن را به‌صورت موقت در رتبه‌های بالایی نشان ندهد. این فرایند به گوگل کمک می‌کند تا کیفیت و اصالت وب سایت را به مرور زمان ارزیابی کند. در سال ۲۰۲۵، محتوای استاتیک (Static Content) دیگر جذابیت گذشته را ندارد و کاربران به دنبال محتوای تعامل‌پذیر (Interactive Content) هستند.

از آن جایی که سرعت سایت نیز مبحثی جامع و گسترده است، می توان آن را به عنوان یک پیلار در نظر گرفته و کلاسترهایی مانند سرعت صفحه را برای آن تولید کرد. داده های شخصی شما برای پشتیبانی از تجربه شما در این وب سایت، برای مدیریت دسترسی به حساب کاربری شما و برای اهداف دیگری که در سیاست حفظ حریم خصوصی ما شرح داده می شود مورد استفاده قرار می گیرد. پس در ابتدا باید یک کلمه کلیدی را در قسمت جستجوی Google سرچ کنید و لیستی از پیشنهادات را برای خود بنویسید. سئو کار باید بتواند استراتژی بهینه سازی وبسایت  و پلن سئو را تدوین کند. برای این کار اول از همه باید کلمات کلیدی را پیدا کنید و سپس آن ها را در محتوای سایت خود به کار ببرید تا رنکینگ سایت شما افزایش یابد. استراتژی سئو تکنیکال به مباحث کلی نظیر تصاویر، گرافیک و سرعت سایت مرتبط است.

مطلبی که برای دیگر پایگاه های اینترنتی آماده می کنید نیز، باید کیفیت بالایی داشته باشد. تمامی مسائل از جمله سئو محتوا، استفاده از تصاویر و … را در ذهن داشته باشید. وقتی کسی این واژه را جستجو می کند، با فهرستی از فروشگاه های مختلف روبه رو می شود. ایجاد چنین شرایطی علاوه بر افزایش بهره وری تیم شما، هزینه ها را نیز کاهش می داد. گزارش و راه حل رفع ارورها و خطاهای فنی سایت و سرچ کنسول ارائه می‌شود. من ، عباس کاظمی ، و همکارانم در مجموعه عالیجناب محتوا به شما کمک می کنیم تا بازاریابی در فضای مجازی را با روشی اصولی و علمی انجام دهید.

بنابراین زمان بگذارید و اطلاعات جامعی حول کلمات کلیدی هدف خود مهیا کنید تا در رتبه‌های برتر نتایج جستجوی گوگل دیده شوید. برای رسیدن به آن، شما نیاز دارید برای پرسش‌های متداول کاربران، پاسخی در محتوای خود فراهم کرده باشید. برای شناسایی سوالات کلیدی کاربران خود کافی‌ست به نتایج جستجو بنگرید یا از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنید. استراتژی سئو از تکنیک های سئوی داخلی سایت، سئوی خارجی سایت و سئوی تکنیکی برای بالا بردن رتبه بندی یک صفحه وب در موتورهای جستجو استفاده می کند. اکنون در این گام از راه های استراتژی سئو، بایستی به محتوای خود لینک داده و از مقالات جانبی و سایت پشتیبانی استفاده کنید. تا باعث افزایش اعتبار صفحات و بهبود تجربه کاربر شده و هر دو نوع آن( هم داخلی و هم خارجی) به بهبود سئو کمک میکند.

به عبارت دیگر تا زمانی که موضوعاتی را که می‌خواهیم بر اساس آن‌ها محتوا تولید کنیم درست و اصولی دسته‌بندی نکنیم، نمی‌توانیم به سراغ تحقیق کلمات کلیدی برویم. بعد از دسته‌بندی موضوعات است که می‌توانیم تحقیق کامل‌تری برای انتخاب واژگان کلیدی انجام دهیم. «پرسونای خریدار» (Buyer Persona) برای مخاطبان هدف هر کسب و کاری متفاوت است، بنابراین برای تعیین ویژگی‌های شخصیتی مخاطبان مختلف تا جای ممکن شفاف عمل کنیم. به خاطر داشته باشید که اهداف سئوی محتوای شما باید مشخص، قابل اندازه‌گیری و قابل دستیابی باشند و برای مدت زمان معین و با توجه به بودجه تعیین شده باشند. از مدل‌های معروف هدف‌گذاری در استراتژی‌های بازاریابی می‌توان به مدل SMART اشاره کرد که به تعیین اهداف واقع‌بینانه بسیار کمک می‌کنند. در حالت ایده‌آل بخش زیادی از ترافیک وب‌سایت از نوع طبیعی (ارگانیک) است، یعنی بازدیدکنندگان جدید دائما از طریق موتورهای جستجو به وب‌سایت مراجعه می‌کنند.

خصوصاً با توجه به توسعه‌ی الگوریتم‌های جستجو و هوشمندتر شدن موتورهای جستجو، عملاً همه‌ی کسانی که مستقیم و غیرمستقیم در وب‌سایت یک کسب و کار نقش ایفا می‌کنند، لازم است با اصول و مبانی و منطق سئو آشنا باشند. کمی بررسی شما را متقاعد خواهد ساخت که رعایت اصول سئو و استانداردهای مد نظر موتورهای جستجو، می‌تواند هم‌زمان با بهبود سئو سایت، رضایت خوانندگان و کاربران شما را نیز افزایش دهد. هدف روش های سئو این است که هنگام جستجوی کاربران در گوگل و سایر موتورهای جستجو، این موتورها رتبه‌ی بهتری را به مقاله‌ها و محتوای یک سایت اختصاص دهند. کسب‌وکارهایی که از این قابلیت استفاده می‌کنند، از رقبای خود جلوتر است؛ چون هنوز هم دیجیتال مارکترهای زیادی هستند که این موضوع را نمی‌دانند. با مشاهده لیست کامل ریچ ریزالت‌های گوگل، می‌توانید موردی که با محتوای سایت شما تناسب دارد را درنظر بگیرید و در برنامه‌های امسال خود برای ایجاد آن، هدف‌گذاری کنید.

همان طور که گفته شد، هدف نهایی یک استراتژی سئو باید قابل سنجش باشد. «بهترین کفش فوتسال» چه؟ آیا کسی که آن را جستجو می کند هم دنبال خرید است؟ با نوشتن این عبارت در گوگل، به فهرستی از بررسی اجناس موجود در بازار می رسید. اکثر مطالب، لیستی از بهترین کفش ها برای استفاده در ورزش فوتسال اند. در عین حال بابت تولید محتوا و بحث های فنی هزینه های زیادی پرداخته اید؛ و چیزی هم دستگیر شما نشده است. کاهش حجم و فشرده‌سازی محتوا‌های تصویری در داخل سایت، می‌تواند راحتی استفاده از سایت را در گوشی‌های اندرویدی و آیفون فراهم آورد. کارشناسان با راهکار‌های مناسب، توانسته‌اند بارگذاری سایت را در گوشی، طبق قواعد سئو فراهم آورند.

از موضوعات ستونی که در نظر دارید برای ساخت یک صفحه یا پست استفاده کنید. این صفحه باید درباره موضوع مورد نظر اطلاعات مفیدی بدهد و همچنین در آن باید از کلمات کلیدی طولانی هر خوشه که در مرحله دوم مشخص شد، استفاده کنید. این صفحات می‌توانند از توصیف موضوع اصلی و خلاصه‌ای مربوط به موضوعات فرعی تشکیل شده باشند. در این سال‌ها با بیشتر شدن و توسعه کسب و کارها در فضای مجازی، مفهوم سئو برای سرمایه‌گذاران کاملا قابل درک شده است. اما تبیین استراتژی سئوی خوب هنوز هم برای برخی از افراد کمی مبهم و گیج‌کننده است.

«استراتژی سئو» از آن دست کلمات قلمبه‌سلمبه‌‌ای است که شاید حتی شنیدن اسمش هم ترس به جان آدم بیندازد، ولی حقیقتاً آنقدری که فکر می‌کنید با چیز عجیب و پیچیده‌ای طرف نیستید. حالا بیایید هر یک از این انواع کلمه کلیدی را به‌صورت جزئی‌تر بررسی کنیم. در دنیای دیجیتال مارکتینگ، به‌جای هدف جستجو (Search Intent) از هدف کاربر (User Intent) هم استفاده می‌شود. تنها برای آن میزان از منابع سخت‌افزاری که نیاز دارید هزینه می‌پردازید و دیگر نیازی به پرداخت هزینه‌های غیر موجه، در ابتدای فعالیت وب سایت خود، نخواهید داشت. اما در میان منابع مورد استفاده، چند سایت و وبلاگ هستند که محتوای آنها کلیدی‌تر است و عملاً در سطح جهان، مرجع محسوب می‌شوند.

لینک‌سازی به پروسه جذب لینک‌های ورودی گفته می‌شود که به آن بک‌لینک (Backlink) هم می‌گویند. این امر موجب می‌شود که بتوانید در موتورهای جستجو رتبه بهتری به دست آورید. استراتژی سئو به شما کمک می‌کند که پس از تولید یک محتوا، بتوانید در مسیر درست قرار گرفته و آن را به بهترین شکل ارائه دهید. شاید تصور کنید دارید محتوایی تولید می‌کنید که مردم به دنبال آن هستند، در صورتی که ممکن است شما ذهنیت غلطی داشته‌باشید. اما استراتژی سئو ارائه محتوایی که کاربران به دنبال‌اش هستند را برای شما تضمین می‌کند.

نمونه‌ای از آن می‌تواند [غذای خانگی بیرون بر در یزد] باشد، که به احتمال زیاد توسط یزدی هایی که می خواهند غذای خانگی سفارش دهند، جستجو می شود. در این مرحله وقت آن رسیده که برای منابع مالی و زمان خود برنامه‌ریزی کنیم و تصمیم بگیریم که باید آن‌ها را کجا خرج کنیم. ضرب المثل «هر چقدر پول دهی همانقدر هم آش می‌خوری» در این جا هم صدق می‌کند. شما باید تجربیات کاربری سایت خود را به دقت زیر نظر بگیرید تا مطمئن شوید که مردم می توانند اقدامات مورد نظر خودشان را در سایت شما انجام دهند. به همین دلیل باید هر گونه مشکل فنی سایت مانند سرعت پایین را پیدا کرده و برطرف کنید.

کاربران را تشویق کنید تا از شما سوال بپرسند، نظر بگذارند و در صفحات مختلف با شما وارد گفتگو شوند. علاوه بر این، آن ها هر چقدر در سراسر اینترنت در مورد شما نظرات مثبتی بگذارند، اعتبار شما افزایش می یابد. ما در مجموعه عالیجناب محتوا با استفاده از تکنیک های مدرن تولید محتوا، سئو فنی و خارجی اعتبار سایت شما را در الگوریتم مدیک بالا می بریم تا به گوگل نشان دهیم می تواند شما را در رتبه های برتر خود نشان دهد. همچنین سئو می تواند به تیم مارکتینگ شما بگوید که چه نوع محتوا به تاثیر بیشتری می گذارد. و کپی‌رایترها و طراحان گرافیک می‌توانند محتوایی را توسعه دهند که به کمک می‌کند در رتبه‌ بندی گوگل بالا بروید. اینها کلمات کلیدی هستند که کاربران را در بخش های مختلف قیف فروش جستجو می کنند.

این داده‌ها به شما کمک می‌کنند تا کلمات کلیدی مناسب‌تری برای محتوای خود انتخاب کرده و حتی استراتژی تبلیغاتی موثرتری تدوین کنید. کافئین یکی دیگر از مهم‌ترین الگوریتم های گوگل است که در سال ۲۰۱۰ معرفی شد. هدف این الگوریتم، افزایش سرعت ایندکس‌گذاری محتواها در موتور جستجوی گوگل بود. با همین ویژگی، محتواهای جدید و همچنین محتواهای به‌روزرسانی شده، اولویت بیشتری پیدا کردند؛ موضوعی که در سال بعد، با الگوریتم تازگی محتوا، تکمیل‌تر شد. گوگل دیگر فقط به محتوای متنی نگاه نمی‌کند؛ بلکه به نحوه تعامل کاربران با سایت توجه دارد.

این طبقه‌بندی را معمولاً به صورت تکنیک های سئو کلاه سیاه (Black Hat) در برابر سئو کلاه سفید (White Hat) مطرح می‌کنند. نوشتن برای موتورهای جستجو به معنای تنظیم متن‌های بی‌معنی، تزریق بی‌خاصیت کلمات کلیدی در متن‌ها، ارائه‌ی لینک‌های بدون کاربرد، وادار کردن کاربران به کلیک و کارهایی از این دست بود. به دلیل اینکه گوگل بسیار بهتر متوجه کیفیت محتوا و سیگنال‌های تجربه کاربری می‌شود، نمی‌توان گفت که آتوریتی در سال‌های آینده به تنهایی نقش‌آفرینی می‌کند. اگرچه بک‌لینک‌ها و دامین آتوریتی در سال ۲۰۲۵ هم برای داشتن رتبه‌ای مناسب، لازم هستند؛ اما جستجوی گوگل به سمت دموکراسی بیشتر پیش می‌رود. ماشین لرنینگ GPT-3 (نسل سوم ترانسفورماتورهای تولیدکننده) که ساخته شده، سال گذشته به صورت عمومی در دسترس قرار گرفت. در نتیجه، ابزارهای دستیار محتوای سئوشده مثل CopyAi، Headlime، Jarvis و سایر ابزارهای فعال، نیروی محرکه‌ای برای تیم‌های محتوا شدند تا مطالب بهینه‌سازی شده با سئوی بیشتری در زمان کمتر تولید شود.

الگوریتم‌های گوگل اکنون می‌توانند محتوای ویدئویی را تحلیل کنند و حتی بخش‌های خاص آن را به کاربران پیشنهاد دهند. استفاده از زیرنویس (Subtitles)، توضیحات متنی (Transcript) و کلمات کلیدی در ویدئو می‌تواند باعث افزایش رتبه‌بندی شود. یوتیوب (YouTube SEO) نیز در سال ۲۰۲۵ به یکی از قوی‌ترین ابزارهای جذب ترافیک ارگانیک تبدیل شده است. قبل از اینکه ادامه دهیم، باید بدانید که وب سایت شما در حال حاضر از نظر سئو در کجا قرار دارد. انجام یک ممیزی سریع به شما تجزیه و تحلیل کاملی از وب سایت شما ارائه می دهد تا بدانید از کجا باید شروع کنید.

به بیان ساده‌تر، سئو استراتژی، نقشه راهی است که شما را از نقطه فعلی به رتبه‌های برتر گوگل هدایت می‌کند. این نقشه شامل گام‌های مختلفی است که باید با دقت و ظرافت اجرا شوند. زیرتیترها شامل کلمات کلیدی طولانی می شوند که به کلمات کلیدی اصلی شما مرتبط هستند. هم چنین سایت ها عمدتاً از یک نقشه سایت XML برای موتورهای جستجو بهره می گیرند. از ابزارهای موجود برای ساخت یک نقشه سایت XML استفاده کنید و سپس آن را در Google، Yahoo و Bing ثبت کنید. با کمک این نقشه، هر گاه سایت خود را آپدیت کنید، به طور اتوماتیک، موتورهای جستجو از آخرین به روز رسانی شما مطلع می شوند که این مسأله برای سایت شما سودمند است.

با استفاده از ابزارهایی مانند Google Analytics، ترافیک وب‌سایت خود را بررسی کنید. به مواردی مانند تعداد بازدیدکنندگان، نرخ پرش، صفحات پربازدید، منابع ترافیک و مدت زمان ماندگاری کاربران توجه کنید. با این حال باید بدانید که این تنها روشی نیست که بتوانید با آن رتبه محتوای تولید شده را بهبود ببخشید. کلمات کلیدی قلب سئو هستند، اما دیگر نمی‌توان آن‌ها را اولین قدم برای رسیدن به مخاطبان بیشتر در نظر گرفت. در عوض اولین کار این است که باید لیستی از موضوعاتی تهیه کنید که قصد دارید تمرکز خود را روی آن‌ها قرار دهید.


https://daroromiekojast.ir/who-is-the-best-seo-in-urmia/